Ajattelin tässä kirjottaa kuntoilusta muutaman sanan, kerron aluksi miten itse tulin aloittaneeksi kuntoilun....
Noin 2½ vuotta sitten havahduin millaiseen kuntoon olin itseni päästänyt; 30kg ylipainoa, portaissa hengästyy, selkä on paskana, jalat puutuu, olkapäätä särkee eikä tässä vielä edes eläkkeelle pääse. Oli oikeasti aika tehdä jotain!
Päätin sen ilman mitään tarkkaa suunnitelmaa, jätin kaljalaatikon kauppaan ja aloin syödä terveellisesti...............Kului yksi vuosi olin 30 kg kevyempi ilman että olisi pitänyt luopua mistään oikeasti tärkeästä tai olla nälissään.

Nuorena tuli liikuttua, oli hölkkää, pyöräilyä, tennistä, hiihtoa yms. Pikku hiljaa liikunta vähäni kunnes se käytännössä loppui ja lihominen alkoi.

Vaimon kannustamana päätin aloittaa kuntoilun, sitten vaan rohkeasti ilmoittauduin liikuntapiste Lavidan järjestämään 3KK kestävään "terve elämä "-valmennuksen.
Alussa on kuntotesti, jonka tulos yllätti positiivisesti. Ei se ollut niin huono mitä pelkäsin, mutta parantamisen varaa kyllä jäi.

Alkuun oli kevyttä kuntosalia ja liikuntasalin puolella punnerruksia, askelkyykkyjä yms. liikeitä
Jo parin viikon kuluttua ajattelin että on aika mennä ryhmäliikuntatunnille. Tunteina oli TRX flow, pavare ja liikkuvakeho, Olinhan mä kuutamolla, pavaren lämmitelyssä ei menny samaan tahtiin kuin muilla(ei välttämättä mene vieläkään...) ja ekalla kertaa pyöräilymatka jäi kovin vajaaksi.........siitä sisuuntuneena toisella kertaa pyörä kulki 4min.

Vähitellen mukaan tuli raskaammat tunnit (voimaköysi, corelift, boca, kärise, TRX raskas ja bootcamp)

Jos muutaman neuvon haluan antaa kuntoilun aloittajalle.....
-aloita kevyesti
-ole ennakkoluuloton kokeile ensin. kommentoi sitten vasta
-älä aseta liian korkeita tavoitteita
- kylän rouvat ja neidit ovat kovakuntoisia, älä anna sen häiritä, ovat näet tehneet töitä sen eteen......
-haasta itseäsi sopivasti
-muista kehon huolto venyttelyt yms.

Mitä tästä sitten saa??? Minäpä kerron;
selkä ei ole paskana, olkapääkin pysyy mukana, ei hengästytä ylämäessä, työpäivän jälkeen ei tarvitse päikkäreitä vaan vireystaso on hyvä.
Kun 50 v lähestyy vajaan kahden vuoden kuluttua aion olla kunnossa edelleen ja jatkaa kuntoilua oman aikataulun ja tuntemusten mukaan.
Suosittelen kaikille ketä oma hyvinvointi kiinnostaa.


Jari 48V